Communicatiebureau

Veel mensen zien door de vele bomen het bos niet meer. Wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen een reclamebureau en een communicatiebureau? Veel mensen vragen zich dit af en het verschil is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om uit elkaar te houden, het is een kwestie van slim nadenken en niet te moeilijk nadenken. Het blijkt namelijk dat veel eigenaren van reclamebureaus dit zelf niet eens weten en dit kan natuurlijk niet, als baas van een bedrijf moet je het verschil kunnen weten tussen een communicatiebureau en een reclamebureau. Ongeveer 5 jaar geleden waren er zo’n 3x zoveel reclamebureaus dan communicatiebureaus.

Wat is het nou?

Een reclamebureau is eigenlijk een uitvoerend en operationeel bureau. Een marketingbureau is namelijk strategisch en een communicatiebureau is voornamelijk tactisch. Het verschil moet je kunnen weten en daar proberen wij ook mee te helpen. Het is voor een marketingbedrijf belangrijk om te weten wat de werkzaamheden zijn, hier kijken ze voornamelijk naar wie de doelgroep is en wat voor doelstelling er is. Ze proberen hier de klant te begrijpen, de markt analyseren waar de klant zich momenteel in bevindt en de mogelijke concurrenten analyseren voor een zo goed mogelijk beeld van de markt. Een communicatiebureau zorgt er in dit geval voor dat ze gaan kijken hoe ze de boodschap het beste op de markt kunnen laten overkomen, zodat de boodschap zo goed mogelijk aankomt. Een reclamebureau is ervoor om te zorgen dat alle plannen worden gerealiseerd, zo gaan ze dus proberen om de gekozen strategie zo goed mogelijk uit te voeren voor een zo goed mogelijk resultaat.

Er zijn dus veel verschillen maar ook veel overeenkomsten als het gaat om deze drie verschillende bedrijven. Er zijn veel gebieden waar dingen overlappen en een grijs gebied is. Als je bijvoorbeeld naar een communicatiebureau gaat wil je dat ze niet alleen naar een oplossing en strategie gaan zoeken maar ook naar de middelen die hiervoor nodig zijn. Een marketing communicatiebureau is voor vele klanten waarschijnlijk de beste keus, hier wordt namelijk het meeste behandeld en wordt jouw klus hoogst waarschijnlijk het beste aangepakt met het beste resultaat, hopelijk.

 

Verschillende mogelijkheden

Tegenwoordig communiceren we erg veel via online media. Email, sociale media en bijvoorbeeld filmpjes. Een communicatiebureau maakt gebruik van verschillende strategieën, zo zijn er digitale strategieën maar ook creatieve campagnes waar communicatiebureaus erg goed in zijn. Je moet dus erg creatief zijn wil je hier komen werken.

Communicatiebureau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *